WHO lanceert nieuwe Europese campagne rond alcohol: “Te goedkoop, te beschikbaar en te zwaar gepromoot”.
Shutterstock / bodiaphvideo.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) lanceert woensdag 2 Okt 2024 een nieuwe Europese campagne rond alcohol. ‘Redefine alcohol’ wil de bevolking niet alleen sensibiliseren over de gezondheidsrisico’s, maar wil mensen ook aanzetten om bewuster met alcohol om te gaan en zelfs helemaal te stoppen met drinken.
Alcoholconsumptie wordt vaak beschouwd als een essentieel onderdeel van feesten, gezelligheid en zelfs het dagelijks leven, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Heel wat mensen beseffen echter niet dat de effecten veel verder gaan dan de onmiddellijke nasleep van een avondje uit, met verwoestende gevolgen voor de gezondheid, de maatschappij en de economie.
Alcohol en kanker:
Zo is alcohol verantwoordelijk voor bijna een op de tien sterfgevallen in de Europese regio van de WHO. De consumptie ervan wordt daarnaast in verband gebracht met meer dan 200 ziekten, waaronder minstens zeven soorten kanker, zoals borst- en darmkanker.
Ondanks die ernstige gezondheidsrisico’s is minder dan de helft van de Europeanen zich bewust van het verband tussen alcohol en kanker, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Met de campagne ‘Redefine alcohol’, die loopt van 2 oktober tot 30 november, wil ze daar verandering in brengen.
De WHO komt daarvoor tijdens die twee maanden met “krachtige verhalen” van mensen die hun leven hebben omgegooid door op een andere manier om te gaan met alcohol. Het gaat onder meer om Kasher, een kunstenaar uit Letland die black-outs kreeg door alcohol en zich verdiepte in het effect ervan op onze hersenen en geestelijke gezondheid, en Yolanda, een transvrouw en dichteres uit Zweden.
De verhalen zetten de vele voordelen van minderen of helemaal stoppen met alcohol in de kijker. Met de focus op een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid door betere slaap, concentratie en energie, betere relaties en een grotere waardering voor het leven in het algemeen.