Vergoeding hulpmiddelen via Zorgverzekeraar FBTO 2017.
Je hebt een pruik of brace nodig. Of je hebt misschien een hoortoestel. Dit zijn hulpmiddelen. Hulpmiddelen zijn alle producten die je zelf of die je arts/therapeut gebruikt bij je behandeling.
Wat krijg je vergoed?
In het Reglement Hulpmiddelen lees je de voorwaarden en welke hulpmiddelen je vergoed krijgt. Ook kun je lezen hoe je een hulpmiddel kunt aanvragen. En of je toestemming van FBTO moet vragen. Voor sommige hulpmiddelen (bijvoorbeeld voor een hoortoestel) krijg je een extra vergoeding uit een aanvullende module.
Wij hebben afspraken met leveranciers:
Wij hebben afspraken gemaakt met leveranciers over kwaliteit en prijzen. Je vindt deze leveranciers via de Zorgzoeker. Wil je naar een leverancier waar wij geen afspraak me hebben? Dan moet je toestemming aan ons vragen.
We hebben verschillende afspraken voor vergoeding als je naar een zorgverlener zonder contract gaat:
- Je hebt een restitutiepolis: Je krijgt 100% vergoed van het wettelijke of marktconforme tarief. Het marktconforme tarief is het tarief dat in vergelijking met andere zorgverleners in Nederland redelijk is.
- Je hebt een naturapolis: Je krijgt 75% vergoed van het bedrag dat het hulpmiddel gemiddeld bij een zorgverlener met een contract kost. Het kan dus zijn dat je niet alles vergoed krijgt.
Wat moet ik doen als mijn hulpmiddel kapot is?
Neem dan contact op met de leverancier van het hulpmiddel. Misschien heb je nog garantie. En heb je toch een nieuw hulpmiddel nodig? Dan weet de leverancier precies hoe dat geregeld moet worden.
Bruikleen of eigendom:
Sommige hulpmiddelen mag je houden. Zoals een pruik. Deze krijg je in eigendom. Andere hulpmiddelen krijg je in bruikleen. Deze gebruik je zolang je het hulpmiddel nodig hebt. Daarna geef je het terug aan de leverancier.
Soms betaal je een eigen bijdrage:
Voor sommige hulpmiddelen betaal je een eigen bijdrage. Dit heeft de overheid bepaald. Je leest er meer over in het Reglement Hulpmiddelen.
Bron: www.fbto.nl