Patiënten met kanker krijgen sneller hulp bij bijwerkingen via nieuwe app.

18-02-2025 18:19

 

 

 

 

Patiënten die behandeld worden voor kanker, krijgen vanaf nu toegang tot een app die hen beter begeleidt bij bijwerkingen tijdens hun therapie. In een app kunnen patiënten aangeven welke bijwerkingen ze ervaren bij bijvoorbeeld een chemokuur, doelgerichte therapie of immunotherapie. De app, die uiteindelijk in alle zeven Santeon-ziekenhuizen in gebruik wordt genomen, laat vervolgens zien wat een patiënt zelf kan doen en adviseert in sommige gevallen om meteen het ziekenhuis te bellen.

 

Oncoloog Laurence van Warmerdam van het Catharina Ziekenhuis legt uit hoe deze app, die vanaf nu bij een steeds grotere groep patiënten wordt geïntroduceerd, een waardevolle aanvulling wordt op de huidige zorg. “Nu krijgen patiënten in een gesprek met arts en verpleegkundigen te horen welke bijwerkingen kunnen optreden en hoe ze daarmee om moeten gaan”, zegt Van Warmerdam. Bij vragen kunnen zij dag en nacht bellen met het ziekenhuis. “Dat proces gaan we met een app verbeteren.”

 

 

Oncoloog Laurence van Warmerdam.

 

 

 

 

“Patiënten die bellen, staan vaak een tijdje in de wacht. Straks geven ze in een eenvoudig bedienbare app aan welke bijwerkingen ze ervaren. Vervolgens krijgen ze adviezen en weten ze precies wat ze kunnen doen of dat ze toch met ons contact op moeten nemen. Behalve dat het sneller is, verlaagt het hopelijk ook de drempel om klachten te melden.”

 

Van Warmerdam ziet nu soms patiënten die met hun klachten te lang wachten tot een volgende afspraak en anderen die juist heel vaak bellen. “Sommige patiënten houden klachten zoals misselijkheid of obstipatie voor zich tot ze mij weer zien. De app geeft direct antwoord op veelgestelde vragen en geeft adviezen wat te doen. Dan kan variëren van extra pijnstilling nemen tot advies om meteen naar het ziekenhuis te gaan.”

 

 

Beter controleren en sneller ingrijpen:

Patiënten die bellen komen overdag voortaan terecht bij de monitoringsverpleegkundige van het ziekenhuis. “Ook dat is een voordeel. Nu komt een patiënt eerst bij een secretaresse terecht, die raadpleegt vervolgens een specialist of verpleegkundige. Straks is een patiënt sneller geholpen. Bovendien krijgt iedereen eens in de zoveel tijd een vragenlijst. Als ons daar iets opvalt, dan nemen we zelf contact op. Zo houden we patiënten nog beter in de gaten.”

 

’s Nachts wordt de telefoon opgenomen door verpleegkundigen van de verpleegafdeling oncologie. “Die zijn daar nu elke nacht een kostbare tijd mee kwijt. Vaak met vragen waar de app ook antwoord op heeft. Met de app verminderen we voor hen het aantal telefoontjes en blijft er meer tijd over aan het bed. Dit gaat helpen om de zorg toegankelijk te houden. En uiteraard zijn we bij twijfel bij patiënten alsnog dag en nacht telefonisch te bereiken.”

 

 

Met de app verminderen we voor hen het aantal telefoontjes en blijft er meer tijd over aan het bed.

 

 

Daarnaast helpt de app bij patiëntvoorlichting. Naast informatie over bijwerkingen vinden patiënten er uitleg over hun behandeling, bijvoorbeeld over chemotherapie, lichaamsbeweging en voeding. “Veel patiënten zoeken online naar informatie, maar niet alles is betrouwbaar,” zegt Van Warmerdam. “Met deze app hebben ze altijd geverifieerde en op maat gemaakte informatie bij de hand. Wij hopen dat ze zich zo nog beter gesteund voelen en sneller de juiste zorg krijgen.”

 

De therapiebegeleiding-app is ontstaan uit een samenwerking tussen de zeven Santeon Ziekenhuizen en maakt deel uit van het programma Zorg bij Jou.

 

Dankzij deze digitale diensten bieden we de juiste zorg, op het juiste moment op de juiste plaats. Zo houden we zorg in de toekomst toegankelijk en betaalbaar.

 

 

 

Bron: www.catharinaziekenhuis.nl