Patiënt centraal in zorg rond brughoektumoren; kiest zijn eigen behandeling.
Waarde- en datagedreven zorg rondom brughoektumoren: promotie Olaf Neve (KNO)
&w=710&h=710)
“Daarom hebben we een programma gemaakt dat met kunstmatige intelligentie antwoorden op open vragen analyseert en rangschikt op onderwerp, we noemen het de AI-PREM. De vragen gaan niet over de uitkomst van de behandeling, maar over de verleende zorg en hoe mensen die hebben ervaren. Ook geeft het programma aan of een antwoord positief, negatief of neutraal is. Het werkt dus als een soort sorteermachine: alle antwoorden die gaan over hetzelfde thema komen in hetzelfde bakje terecht. Op die manier kunnen we grote hoeveelheden data verwerken en gebruiken om tot concrete verbeteringen te komen.”
- Het samen met de patiënt kiezen van de behandeling is een voorbeeld van waardegedreven zorg.
- Het gebruiken van vragenlijsten om bruikbare inzichten op te doen, is een voorbeeld van datagedreven zorg.
- Het LUMC gelooft dat datagedreven werken en AI een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan passende en waardegedreven zorg.
‘Het idee dat er een tumor in mijn hoofd zit, maakt me onrustig’
“We hebben patiënten naar hun afwegingen gevraagd bij het kiezen tussen opereren, bestralen of afwachten. Daar kwamen een aantal logische antwoorden uit, zoals: ‘mijn keuze hangt af van of de tumor groeit of niet’. Maar ook een aantal die we niet zagen aankomen. Bijvoorbeeld: ‘Het idee dat er een tumor in mijn hoofd zit, maakt me zo onrustig. Daarom wil ik dat die verwijderd wordt.’ En: ‘Mijn partner is vorig jaar bestraald voor borstkanker. Dat was zo’n naar traject, dus ik wil dat niet”. Het zijn voorbeelden van factoren waar we zelf niet meteen aan dachten en dus goed zijn om te weten. Dit soort voorbeelden kunnen artsen helpen bij het voeren van een gesprek met een patiënt en om de behandelkeuze beter bij de patiënt aan te laten sluiten. Uiteindelijk beslissen patiënt en behandelaar altijd samen.”
Wachten op een telefoontje:
“Een ander verbeterpunt gaat over de bereikbaarheid per telefoon. Meerdere patiënten hadden klachten over de telefonische bereikbaarheid van onze afdeling. Dat komt omdat we niet altijd iemand bij de telefoon kunnen hebben. Maar door duidelijk te communiceren wanneer we wel bereikbaar zijn, hebben we dit punt van kritiek kunnen verbeteren.”
Patiënt zit achter het stuur:
“Zo proberen we onze zorg elke keer een beetje beter te maken. Die verbetering meten en uitdrukken in harde zorguitkomsten, is lastig. Wel weten we dat patiëntervaring en kwaliteit van zorg heel sterk verbonden zijn met elkaar. Ook denken we dat patiënten de behandeling positiever ervaren als ze daarover van te voren goed geïnformeerd zijn. Zo heeft de patiënt steeds meer een centrale rol in de zorg rond brughoektumoren gekregen. De patiënt zit achter stuur in plaats van op de achterbank.”
“Inmiddels wordt de AI-PREM ook door andere afdelingen in het LUMC gebruikt. Dat levert een schat aan data op, waarvan de AI-machine steeds iets beter wordt. Zo blijft het in ontwikkeling.”
Bron: www.lumc.nl/actueel