Natascha verandert levens: ‘Mensen met kanker verliezen al veel, wij geven ze hun identiteit terug’.
Auteur: Christiaan Broersma - ad.nl/nissewaard
Natascha helpt ernstig zieke mensen.
Foto: Frank de Roo.
Natascha Schouten (47) werkt in een wel heel bijzondere kapperszaak. Klanten gaan hier naar buiten met méér haar dan waarmee ze binnenstappen. Ze is namelijk gespecialiseerd in pruiken en helpt mensen die hun haar kwijtraken door bijvoorbeeld een ziekte. ,,Mensen met kanker verliezen al zoveel, op deze manier geven we ze een stukje van zichzelf terug.’’
,,Raar is het eigenlijk, hè? Dat mensen zoveel waarde hechten aan haar’’, merkt Natascha Schouten verwonderd op, als ze vertelt over haar bijzondere werk. Simpel gezegd verkoopt en bewerkt ze pruiken in het Aderans Haircenter in Hekelingen. Maar wie denkt dat ze zich alleen met haar bezig houdt, heeft het mis.
,,Hier komen mannen en vrouwen die een vreselijk vonnis hebben gehad. Ze hebben net te horen gekregen dat ze hun haar zullen kwijtraken door chemotherapie. Als ze over de drempel stappen bij ons, zijn ze vaak heel verdrietig, of zelfs boos’’, legt Schouten uit. ,,Ze delen hun persoonlijke verhaal met ons en wij bieden een luisterend oor. Dat kan mensen helpen.’’
Vaak weten bezoekers van de haarsalon pas enkele weken dat ze ernstig ziek zijn. ,,Dokters brengen het feit dat mensen hun haar zullen verliezen soms als een pure bijkomstigheid van de behandeling’’, zegt Schouten. Maar we beseffen niet altijd hoe waardevol haar is, meent zij. ,,Je raakt je identiteit kwijt als je kaal wordt. Iemand die kanker heeft moet al veel verliezen. Als we hen in ieder geval hun haar terug kunnen geven, behouden ze toch een stukje van zichzelf.’’
Wonderlijk moment:
En dat haar teruggeven, doen ze graag in de winkel in Hekelingen. In de zaak staan tientallen paspoppen met pruiken in alle kleuren en maten. Een nieuw kapsel kan zo bijzonder worden als de klant wil. ,,Als iemand opeens rode krullen wil hebben of lang blond haar, regelen wij dat. Maar in de praktijk merken we dat mensen eigenlijk altijd gaan voor het kapsel dat ze hadden voordat ze ziek werden.”
Mensen met kanker moeten al veel verliezen. Als we ze hun kapsel terug kunnen geven, behouden ze toch nog een stukje van zichzelf.
Natacha , Aderans Haircenter Hekelingen.
Met die wens gaat de haarsalon aan de slag en dan ligt er al snel een pruik klaar voor de zieke. De reactie van mensen die zichzelf weer herkennen als ze in de spiegel kijken, daar stapt Schouten ‘s ochtends voor uit bed. ,,Natuurlijk, een pruik is niet hetzelfde als het eigen haar. Niets gaat boven het eigen kapsel. Maar als iemand in de spiegel kijkt en zichzelf weer ziet, dat is echt een wonderlijk moment.’’
Tekst gaat verder onder de Foto.
Natascha helpt een klant
Vormpjes in koeienvacht:
Zelfs als mijn klanten zijn overleden help ik ze nog met hun kapsel voor de dienst: dat is een soort laatste eer die ik mijn klanten graag geef.
Natascha.
Ze moest eerst levenservaring opdoen. ,,Je krijgt in dit werk te maken met heel veel leed. Als 17-jarige sta je heel ver af van de dood. Ik werkte dus jarenlang in mijn eigen kapperszaak, maar ik miste daar wel wat diepgang. Toen kwam ik toch terug in de ‘pruikenindustrie”, vertelt ze. ,,Dit beroep is gewoon niet voor iedereen. Wij maken hele heftige dingen mee in onze zaak.’’
Dat laatste blijkt. Natascha vist regelmatig rouwkaarten uit de brievenbus van de haarwerkstudio: ,,Wij staan vaak op crematies, het is helaas een onderdeel van ons vak. Ik werk vaak ook nog aan het haarwerk van overleden klanten, voor hun uitvaart’’, zegt Schouten ernstig. ,,Ik doe dan gewoon nog steeds mijn werk, ik ben aan het helpen. Het is een soort laatste eer die ik mijn klanten graag geef.’’
Bron: www.ad.nl