Dermatoloog wordt ondernemer: zonwerende zwemkleding voor kinderen.
Auteur: Jeroen Kreule - deondernemer.nl/innovatie/duurzaamheid
Onder het mom 'voorkomen is beter dan genezen' lanceerde dermatoloog/huidkankerspecialist Daniel Kadouch (38) onlangs Tenue de Soleil: duurzame, zonwerende zwemkleding voor kinderen. Ook wil hij een eigen zonnebrandcrème op de markt brengen.
Cijfers liegen niet, weet de gepromoveerde dermatoloog Kadouch als geen ander. ,,Afgelopen jaar is bij bijna 73.000 Nederlanders huidkanker geconstateerd. Het is de meest voorkomende én snelst groeiende kankersoort. En daarmee een groeiend probleem.''
In zijn nog prille carrière als huidkankerspecialist - in 2015 rondde hij zijn specialisatie af - heeft de geboren Fransman bij praktijk Centrum Oosterwal in Alkmaar intussen meer dan 2500 patiënten met huidkanker geopereerd. ,,Veel patiënten zijn als kind zonder voldoende bescherming aan de zon blootgesteld. Vroeger was men zich nog niet zo bewust van de gevaren van UV-stralen. Urenlang in de zon zonder bescherming kon weinig kwaad, zo was de gedachte.
Je had hooguit een beetje last van een verbrande huid. Daar wordt tegenwoordig gelukkig anders tegenaan gekeken."
'Missie is huidkanker te voorkomen, Tenue de Soleil is daar onderdeel van'
,,Het punt is echter dat de gevolgen van te weinig bescherming pas vele jaren later komt, bijna altijd in de vorm van huidkanker. Deze ziekte manifesteert zich soms 20 of 30 jaar later. Als dermatoloog wil ik meer doen dan louter schade repareren en zie het als een missie om huidkanker te voorkomen. De ontwikkeling van Tenue de Soleil is daar onderdeel van.''
De zwemkleding van Tenue de Soleil is op een dusdanige manier geweven dat ze optimale bescherming biedt tegen schadelijke UV-stralen.
Zwemkleding van topkwaliteit Italiaanse stof en... plastic afval:
Het assortiment van de zonwerende zwemkleding bestaat onder meer uit een badpak met lange mouwen, verschillende shirtjes met lange mouwen en een zogenaamde onesie voor de allerkleinsten, uiteraard ook met lange mouwen. De zwemkleding is bovendien helemaal duurzaam. Het wordt gemaakt van een combinatie van hoge kwaliteit Italiaanse stof en plastic afval uit de zee. Volgens Kadouch maken ook gerenommeerde kledingmerken als Gucci en Stella McCartney gebruik van dit materiaal.
De zwemkleding van Tenue de Soleil is op een dusdanige manier geweven dat ze optimale bescherming biedt tegen schadelijke UV-stralen, aldus de dermatoloog. De kinderkleding wordt in een fabriek in Hongarije gemaakt. De lijnen zijn kort, grote voorraden zijn niet nodig.
'Mijn vrouw zei: als je niks goed kan vinden, begin dan zélf een zwemkledinglijn voor kinderen'
Juist in de kinderjaren is de huid het meest kwetsbaar, vervolgt Kadouch, zelf vader van drie jonge kinderen. Het adagium 'smeren, kleren en weren' zoals door KWF Kankerbestrijding gepropageerd zou hij liever aanpassen naar 'weren, kleren, smeren': zoek zoveel mogelijk de schaduw op, bedek de huid door voldoende kleding te dragen en smeer de aan de zon blootgestelde huid van een kind met regelmaat in met beschermende zonnebrandcrème.
Smeren en weren zijn voor hem geen probleem, maar het ontbrak volgens hem aan goede zonwerende kleding. ,,Toegegeven, je kunt overal zonwerende badkleding voor kinderen kopen, maar die bedekken vaak niet genoeg huid en zijn niet duurzaam en tijdloos. Mijn vrouw bracht me op het idee. Ze zei anderhalf jaar geleden: Daniel, als je niks goeds kan vinden, begin dan zélf een zwemkledinglijn voor kinderen.''
Kadouch liet zich dat geen twee keer zeggen en besloot er serieus werk van te maken. ,,Ik ben een avonturier, stap graag uit mijn comfortzone en houd er van om mijn horizon te verbreden. Bovendien ben ik gezegend met een zeer uitgebreid netwerk. Dat netwerk heb ik gebruikt om zoveel mogelijk expertise te vergaren.''
igen ontwerp, eigen investering:
De dermatoloog verdiepte zich in alles wat bij het opzetten van een zwemkledinglijn komt kijken: van concept, ontwerp en productie tot marketing en verkoop. Hij heeft voor zijn eigen kledinglijn geen gebruik hoeven maken van investeerders. Tussen idee en lancering van Tenue de Soleil zat anderhalf jaar. De kledinglijn is 6 juni 2020 gelanceerd, tijdens Nationale Huiskankerdag.
Kadouch: ,,Het is kleding van hoge kwaliteit dat er ook nog eens mooi uitziet, tijdloos en zonder prints. Kleding die ik zelf zou kopen voor mijn kinderen.'
'Ik geloof in een extreme focus. De kledinglijn staat, nu kan ik meer weer richten op andere dingen, zoals de ontwikkeling van een duurzame zonnebrandcrème'
Tenue de Soleil heeft een vaste collectie en is het hele jaar verkrijgbaar. Naast deze vaste collectie zal Kadouch op korte termijn samenwerken met modehuizen. ,,Het lijkt me geweldig om talentvolle designers bij mijn kledinglijn te betrekken, zodat zo nu en dan ook een limited edition gemaakt kan worden.''
Kadouch: 'Ik krijg barstensveel energie van ondernemen'
Hij gelooft sterk in zijn rol als dermatoloog met een missie: minder huidkanker in de wereld. Een eigen zwemkledinglijn voor kinderen is een eerste stap. ,,Ik geloof in een extreme focus. De kledinglijn staat, nu kan ik meer weer richten op andere dingen, zoals de ontwikkeling van een duurzame zonnebrandcrème.'' Als huidkankerspecialist blijft Kadouch behandelen en opereren.
,,Ik werk nu vier dagen in de week als dermatoloog, maar de kans is groot dat ik een dag ga inleveren om andere dingen te doen. Ik krijg barstensveel energie van ondernemen.''
Daniel Kadouch
Dermatoloog:
Daniel Kadouch is een gespecialiseerd en gepromoveerd dermatoloog. De geboren Fransman heeft bij praktijk Centrum Oosterwal intussen meer dan 2500 patiënten met huidkanker behandeld.
Bron: www.deondernemer.nl