Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker.
Auteur: Michiel van Zaane - Allround Redacteur - BBP Media.
Foto’s: Sander Coers.
De F|Fort Foundation, opgericht door Floor van Liemt (1997-2021), introduceert op 6 november Bridging the Cap, een campagne die mode inzet als middel om jongvolwassenen in moeilijke tijden te verbinden.
Bridging the Cap is ontstaan uit de persoonlijke ervaringen van jonge ontwerpers en creatieven, onder wie Yoeki de Bree, die na haar eigen chemobehandelingen het idee ontwikkelde voor een modieuze cap voor jongeren die met kanker te maken hebben. Ook Diek Pothoven van het Nederlandse circulaire modelabel Martan meldde zich om zijn ontwerptalent en productkennis in te zetten. Centraal in deze campagne staan twee speciaal hiervoor ontworpen caps, Cameron en Davis. ‘Met onze caps zeg je zonder woorden: ‘Ik ben er voor je en daar hoef ik niets voor terug’ aldus Eva Welten en Claartje Bours, twee van de initiatiefnemers van de campagne.
De campagne bestaat uit video, audio en fotografie, waarin drie AYA’s (jongvolwassenen gediagnosticeerd met kanker in de leeftijd van 18 t/m 39 jaar) met hun beste vriend centraal staan. Zij vertellen over het belang en de kracht van vriendschap tijdens en na kanker. Met kernwaarden als vriendschap, verbond zonder woorden, onbaatzuchtigheid, onvoorwaardelijke steun en saamhorigheid is Bridging the cap meer dan een campagne. Het is een beweging. Een beweging van jongeren voor jongeren, die staat voor liefde, gelijkwaardigheid en de kracht van co-creatie.